Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Popper Péter: Mi az élet étterme? /1. - A táplálkozás


„Az Ájurvéda valahogy úgy gondolkozik, hogy ránk bízatott

egy emberi létezés, élő test és individualitás.

Számadással tartozunk magunkról.”

 

A TEST TÁPLÁLÁSÁRÓL

 

Ájurvédikus menü

  • gyümölcs – mindig gyümölccsel kezd az étkezést. Sokat egyél mindenféle friss gyümölcsből, amihez hozzá tudsz jutni.
  • leves – valamilyen leves következik, amit csendesen kanalazol. Pihensz.
  • főétel

o    zöldségek (spárga, brokkoli, zöldbab, zöldborsó, káposzta édesen vagy savanyítva, uborka, padlizsán, kelkáposzta, kelbimbó, karfiol, tök stb.)

o   rizs (százféle formában)

o   krumpli, tészta, kukorica, kásák, magok hidegen és melegítve, sajtok

  • fűszerek

o   tetszés szerint gyengén vagy erősen

o   legfontosabb fűszerek – só, curry, garam masala (pirított indiai fűszerkeverék), byriani fűszerkeverék, kumin (római kömény), kurkuma, cayenne-i bors, fehér és fekete bors, chilipaprika, gyömbér, majoranna, kapor, petrezselyem, fahéj, szerecsendió, szegfűszeg, kakukkfű, rozmaring, sárfány

  • ghi (házilag tisztított vaj) – állati zsír és növényi olaj helyett használja az indiai konyha

o   a vajat lassú tűzön órákig főzni, habját időnként leszedni (és félretenni sütemények számára). Végül finom vásznon átszűrni. Halványsárga, kristályos krémmé dermed.

o   európai, amerikai teavajak elég tiszták, nem kell ghivé forralni őket

  • szárazfőzelékek (bab, sárgaborsó, vörös és barna lencse), dahl (sárgaborsóból, lencséből híg levest főzünk és néhány kemény tojással gazdagítjuk. A dahl alapszószhoz bőven szoktak rizset enni), pástétom, humusz (pl csicseriborsóból, amit egy napig áztatni kell előtte).
  • indiai kenyér – egyszerű, vagy fűszerezett, töltött naan, roti, papardam, puri, parata, csapati
  • édesség, vagy joghurtféle, töltött tészta (szamósza), sörtésztafélében kirántott zöldségek, vagy tojás (pakora), sűrű tejből készített sütemények, fagylaltok, csatni (nagyon csípős, ugyanakkor édes gyümölcskrémféle)

 

Evés

  • Nem kell egyszerre sokat enni
  • Inkább többfélét kóstolgass
  • Egy-egy étkezés ne tartson túl soká, de gyakrabban legyen (naponta 5-6-szor)
  • Két fő étkezés a reggeli és az ebéd
  • Lefekvés előtt 2 órával már pihentessük a gyomrunkat

 

Húsevés

  • Ha a tűz (Skorpió, Kos, Oroszlán) vagy a víz (Hal, Rák, Vízöntő) jegyében születtél, vigyázz a hússal
  • Magyar éghajlat alatt nem jó teljesen vegetáriánusnak lenni
  • Hideg évszakban hetente 1-2-szer egyél kevés húst, mert az elhaló sejteket a szervezet a húsból tudja legjobban pótolni
  • De! az állatot megölik.

o   Már az élet tisztelete is visszatarthatna a mohó húszabálástól.

o   Magadba eszed a kimúló állat halálfélelmét is.

  • Alapszabály, ha vegetáriánus szeretnél lenni: azt ajánlom, ne egyél olyan állat húsából, aminek tekintete van!

 

Ivás

  • Felébredés után mindenekelőtt meleg vizet igyunk (2-5 decit).
  • Ha valaki morcosan, fejfájósan szokott ébredni, felébredés után még az ágyban igyon erősen cukrozott limonádét vagy teát.
  • Naponta – hőmérséklettől függetlenül – igyál meg 2-3 liter folyadékot. Elsősorban tiszta vizet, tiszta gyümölcslevet, teát (citrommal, gyümölcslével, kardamommal, tejjel, tejszínnel), kókusztejet, limonádét, tejet is. Minél jobban elosztva igyad, szinte állandóan kortyolgatva (flakonban vigyél magaddal vizet).
  •  A tej azonban lehúz a földre. Ezért jó a kisgyereknek, a „holdvilágfaló” embereknek, akik irrealitásokban bolyonganak, főleg este, elalvás előtt. Ne igyon sokat belőle az, aki már szilárd lábakkal áll a földön.
  • Evés közben igyál gyakran és sokat. Beszéd helyett is igyál.

♦  ♦  ♦

 

 

 

 

 

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.